“Samen groeien in veiligheid”

Op VSO Elimschool staat het creëren van een positief en veilig pedagogisch klimaat centraal, waarin kennis opdoen, leren en persoonlijke ontwikkeling centraal staan. De school gelooft dat leerlingen en docenten het beste kunnen groeien in een omgeving waarin iedereen zich gezien voelt en uitgenodigd voelt om zichzelf te zijn.

 

Drie kernwaarden

Het pedagogisch klimaat is verankerd in drie sterke kernwaarden:

1. Groei – “Groeien is durven ontdekken”

 

Wat betekent dit?

Groei is het fundament van onderwijs en professionele ontwikkeling. Het gaat om de hele ontwikkeling: persoonlijk, sociaal-emotioneel en creatief. Leerlingen mogen groeien in eigen tempo en op eigen niveau.

 

In de praktijk:

–          Positieve houding in taal en verwachtingen

–          Leerlingen worden gezien en er wordt gewerkt aan vertrouwen

–          Waardering uitspreken dat leerlingen er zijn

–          Een oefenplaats bieden voor communiceren vanuit respect

–          Veilige omgeving waar leren centraal staat en fouten maken mag

–          Samen reflecteren op proces, activiteiten en gedrag

–          Open reflectievragen stellen zoals: “Wat ging goed? Wat leer je hiervan?”

 

Wat wordt gestimuleerd bij leerlingen?

Een leergierige, nieuwsgierige en onderzoekende houding. Durven om nieuwe, moeilijke dingen te proberen. Zichzelf uitdagen vanuit eigen kracht en identiteit. Eigenheid ontdekken met ruimte voor eigen autonomie

 

2. Samen – “Samen bouwen we aan morgen”

 

Wat betekent dit?

Samenwerking is onmisbaar. Een brede kring van betrokkenen wordt betrokken: leerlingen, ouders, teamleden, ketenpartners en gemeente.

Door samen te werken ontstaat verbinding, vertrouwen en een sterke gemeenschap. Samen betekent: er voor elkaar zijn en op elkaar kunnen terugvallen. Samen betekent ook: ergens bij horen

 

In de praktijk:

–          Open communicatie, betrokkenheid en samenwerking staan centraal

–          Vertrouwen geven en krijgen op elk vlak

–          Elkaars kwaliteiten benutten en in gesprek blijven

–          Er voor elkaar zijn

–          In contact staan met ouders zodat leerlingen optimaal kunnen groeien

–          Wederzijdse betrokkenheid en gezamenlijke verantwoordelijkheid

 

Wat wordt gestimuleerd bij leerlingen?

–          Naar elkaar luisteren

–          Elkaar helpen en met elkaar praten

–          Elkaar accepteren zoals ze zijn

–          Grenzen aangeven

–          Elkaar positieve feedback geven

–          Elkaars successen vieren

–          Open stellen voor samenwerking op een respectvolle manier

–          Oog hebben voor ieders eigen authentieke kwaliteiten en verschillen

 

 

3. Verantwoordelijkheid – “Jij maakt het verschil. Jouw keuze, jouw kracht”

 

Wat betekent dit?

Leerlingen leren eigenaar te zijn van hun eigen leerproces. Verantwoordelijkheid durven en kunnen nemen is een kracht. Dit begint klein (keuzes maken, leren van gevolgen) en groeit uit tot zelfstandigheid en maatschappelijk bewustzijn. Verantwoordelijkheid is een actieve houding waarin iemand eigenaarschap toont en in beweging komt.

 

In de praktijk:

–          De kennis en ervaring hebben om aan te voelen welke stappen nodig zijn

–          Beslissingen durven nemen in het belang van collega’s en leerlingen

–          Proactief handelen, situaties aanvoelen en beslissingen nemen

–          Voorbeeldgedrag tonen en duidelijke verwachtingen scheppen

–          Expertise gebruiken om samen een veilige, positieve leeromgeving te creëren

 

Wat wordt gestimuleerd bij leerlingen?

–          Zelfkennis ontwikkelen: inzicht in eigen problematiek en mogelijkheden/uitdagingen

–          Eigenaarschap dragen voor wat ze doen en hoe ze zich gedragen

–          Leren dat fouten maken mag, maar ook dat zij verantwoordelijkheid leren dragen

–          Basale vaardigheden ontwikkelen zoals: aanwezig zijn, op tijd komen, spullen meenemen.

–          Tot aan: zelfstandig keuzes maken voor vervolgonderwijs

 

Veiligheid als fundament

Veiligheid vormt het fundament van het pedagogisch klimaat. De school creëert een cultuur waarin:

–          Docenten, leerlingen, ouders en collega’s met vertrouwen samenwerken

–          Elkaar aanspreken en ondersteunen normaal is

–          Iedereen zich verantwoordelijk voelt voor een positieve en veilige sfeer

 

In deze veilige omgeving kunnen leerlingen zich volledig ontwikkelen, fouten maken en leren, verantwoordelijkheid nemen en zichzelf zijn. De school is een plek waar vertrouwen, respect en positieve communicatie de basis vormen voor groei en ontwikkeling.

 

Tot slot

Het pedagogisch klimaat is geen statisch gegeven, maar iets wat dagelijks samen wordt vormgegeven door bewust te zijn van de kernwaarden groei, samen en verantwoordelijkheid.