Ondersteuning in de school
Ondersteuningsaanbod
Ontwikkelingsperspectief (OPP) Voor elke leerling stelt onze school een passend ontwikkelingsperspectief vast. In dit plan staat in elk geval beschreven: – De ondersteuningsbehoeften van de leerling. – De belemmerende en stimulerende factoren die van invloed zijn op het onderwijs aan de leerling. – De verwachte uitstroombestemming. – De onderbouwing van de verwachte uitstroombestemming. – Het handelingsdeel: een omschrijving van extra ondersteuning die is afgestemd op de na te streven doelen en de ondersteuningsbehoeften van de leerling.
Het ontwikkelingsperspectief wordt in samenspraak met de leerling en ouders, en na advies van de Commissie voor Begeleiding, door school vastgesteld. De school voert met ouders op overeenstemming gericht overleg over het plan. Op het handelingsdeel hebben ouders instemmingsrecht. Daarnaast praat ook de leerling mee over hoe de ondersteuning eruit komt te zien (zie hoorrecht). De school evalueert het ontwikkelingsperspectief minimaal eens per jaar met leerling en ouders en stelt het zo nodig bij.
Basisondersteuning Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband 23-01VO. Hieronder vallen 10 schoolbesturen en 24 scholen in de regio. Samen werken zij aan passend onderwijs voor iedere leerling. Binnen het samenwerkingsverband zijn afspraken gemaakt over de basisondersteuning die elke school binnen het samenwerkingsverband biedt. In het ondersteuningsplan van het samenwerkingsverband staat beschreven wat onder de basisondersteuning valt. Deze is te vinden op de website van het samenwerkingsverband,
Specifiek ondersteuningsaanbod VSO Elimschool biedt gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen van 12-20 jaar met extra ondersteuningsbehoeften. Jaarlijks maken we een analyse van onze leerlingpopulatie. Zie website Onze school – Doelgroep (link toevoegen?)
We bieden onderwijs aan leerlingen die: – Kunnen functioneren in een groep van 12 leerlingen, – Minimaal 50% van de geboden onderwijstijd onderwijs kunnen volgen en er is perspectief qua opbouw (binnen drie maanden), – Wat betreft didactische en cognitieve ontwikkeling het diplomagerichte of arbeidsgerichte programma kunnen volgen, – Op een veilige manier onderwijs kunnen volgen zonder dat hij/zij zichzelf of anderen in gevaar brengt, – En in staat zijn om instructie van de docent en andere medewerkers op te volgen. – Het aanbod van de school dient passend te zijn bij de onderwijsbehoefte van de leerling.
We bieden onderwijs in een kleinschalige setting – Ongeveer 8-12 leerlingen per groep – Persoonlijke aandacht en betrokken docenten – Gestructureerde leeromgeving met duidelijke dagindeling – Kleine, overzichtelijke klaslokalen
Commissie voor Begeleiding (CvB) – Onderwijskundig coördinatoren, gedragswetenschappers, jeugdarts en directie – Adviseert over ontwikkelingsperspectieven en ondersteuning
Veilige en gestructureerde omgeving – Time-out ruimte – Toezicht in de pauzes en vóór en na schooltijd bij aankomst en vertrek – Afspraken zijn zichtbaar en visueel
Individuele ondersteuning – Ontwikkelingsperspectief (OPP) voor elke leerling. Voor elke leerling worden er doelen gesteld welke vertaald worden naar concrete stappen.
De weigeringsgronden kunnen zijn: – Het didactisch functioneringsniveau ligt onder de minimumgrens dan wel boven de maximumgrens die VSO Elimschool hanteert. – De leerling blijkt niet in staat om in een groep te functioneren, vanwege behoefte aan een hoge mate van één-op-één begeleiding op didactisch en/of pedagogisch vlak. – De gedragsproblematiek is dermate complex dat deze de ondersteuningsmogelijkheden van de school overschrijdt en onderwijs binnen VSO Elimschool niet haalbaar is. – De leerling overschrijdt de grenzen van veiligheid en welbevinden van zichzelf, andere leerlingen en/of medewerkers, waarbij het ondersteuningsaanbod van school ontoereikend is. – De leerling kan dermate weinig uren naar school en/of er is onvoldoende zicht op het opbouwen van deze schooluren. – Een onvolledig dossier, waardoor VSO Elimschool onvoldoende in kan schatten of er al dan niet voldaan kan worden aan de onderwijsbehoeften. Op basis van bovenstaande gronden kan besloten worden om een leerling niet toe te laten tot VSO Elimschool. Dit besluit wordt door de directie toegelicht en gemotiveerd in een gesprek met ouders/verzorgers.
Expertise Trajectklas Leerlingen die om een reden niet deel kunnen nemen aan de lessen in de reguliere VSO-klas, bijvoorbeeld vanwege schoolverzuim, een verminderd onderwijsprogramma (onderwijstijdverkorting) of leerlingen die een ‘reset’ nodig hebben, kunnen in aanmerking komen voor een plaatsing in de trajectklas. De ‘reset’ wordt enkel ingezet wanneer er verschillende interventies ingezet zijn in de reguliere V(S)O-klas die niet helpend zijn gebleken. Er wordt per leerling bekeken of plaatsing in de trajectklas wenselijk is. De CvB besluit welke leerlingen toegelaten worden tot de trajectklas. Doel: Onderzoeken wat haalbaar is wat betreft het volgen van een diplomagericht- of arbeidsgerichte route middels een doelgericht traject met duidelijk tijdspad.
Tijdspad: Een traject van zes maanden met maximaal verlenging van drie maanden. De trajectklas is van tijdelijke aard, de bedoeling is om binnen het tijdpad weer terug te stromen naar de reguliere VSO-klas. Wanneer terugstroom naar een reguliere VSO-klas niet mogelijk blijkt, moet er een alternatief traject (andere school, gemeentelijk traject, etc.) gezocht worden. Op het moment dat de leerling toegelaten wordt tot de trajectklas, wordt bepaald in welke fase de leerling het traject start. Binnen het traject wordt gewerkt met gerichte doelen. Deze worden iedere zes tot acht weken geëvalueerd.
Commissie voor Begeleiding De Commissie voor Begeleiding (CvB) op onze school bestaat uit personen met onderwijskundige, pedagogische, psychologische en medische expertise. Onze Commissie voor Begeleiding voert de volgende wettelijke taken uit: adviseren over het vaststellen en bijstellen van het ontwikkelingsperspectief. Tenminste één keer per jaar evalueren van het ontwikkelingsperspectief, adviseren over terugplaatsing of overplaatsing van de leerling naar regulier onderwijs en adviseren over de begeleiding en ondersteuning die een leerling nodig heeft. Naast deze wettelijke taken houdt onze Commissie voor Begeleiding zich bezig met: – Toelating van nieuwe leerlingen – Afstemming met externe instanties – Evaluatie schoolverlaters – Kwaliteitsbeleid van onze school
Jeugdgezondheidszorg De jeugdgezondheidszorg volgt de gezondheid en ontwikkeling van jeugdigen tot 18 jaar en helpt bij vragen. De schoolarts vanuit de GGD onderzoekt de groei en ontwikkeling van de leerlingen. Vóór ieder onderzoek ontvangt u bericht. Uiteraard krijgt u bericht over de bevindingen.
|