Uitstroomprofielen en leerroutes

VSO Elimschool biedt het uitstroomprofiel ‘vervolgonderwijs’ en  m.i.v. schooljaar 2025-2026 het uitstroomprofiel ‘arbeid’.

 

VSO Elimschool biedt onderstaande leerroutes

  • Arbeidsgerichte leerroute: Op weg naar werk
  • Vmbo basisberoepsgerichte (bb) leerweg
  • Vmbo kaderberoepsgerichte (kb) leerweg
  • Vmbo theoretische (tl) leerweg (voorheen mavo)
  • Hoger algemeen vormend onderwijs (havo)

 

Trajectklas

Leerlingen die om een reden niet deel kunnen nemen aan de lessen in de reguliere VSO-klas, bijvoorbeeld vanwege schoolverzuim, een verminderd onderwijsprogramma (onderwijstijdverkorting) of leerlingen die een ‘reset’ nodig hebben, kunnen in aanmerking komen voor een plaatsing in de trajectklas. De ‘reset’ wordt enkel ingezet wanneer er verschillende interventies ingezet zijn in de reguliere VSO-klas die niet helpend zijn. Er wordt per leerling bekeken of plaatsing in de trajectklas wenselijk is. Het doel van de trajectklas is het onderzoeken wat haalbaar is wat betreft het volgen van diplomagericht onderwijs middels een doelgericht traject met duidelijk tijdspad.

Onze opleidingen

  • + Arbeidsgerichte leerroute: Op weg naar werk

    Met ingang  van  schooljaar 2025-2026 is VSO Elimschool gestart met een arbeidsgerichte leerroute Op weg naar werk. Met als doel om leerlingen zo zelfstandig mogelijk voor te bereiden op de arbeidsmarkt door het ontwikkelen van arbeids-, beroeps- en loopbaanvaardigheden. Leerlingen oriënteren zich op geschikte werkvelden, ontwikkelen competenties voor het vinden en behouden van een passende baan en vergroten hun zelfredzaamheid, zodat ze na het VSO kunnen uitstromen naar werk of naar een entree-opleiding. In eerste instantie is de leerroute op weg naar werk opgezet om huidige leerlingen een zo passend mogelijk lesaanbod en perspectief te kunnen bieden. Bij aanmeldingen van nieuwe en/of externe leerlingen wordt er gekeken op basis van de ontwikkeling van de leerroute of een leerling wel of niet kan instromen.

     

    Vakkenpakket leeroute Op weg naar werk.

     

    Vakken
    Nederlands
    Engels
    Rekenen
    economie
    burgerschap
    tekenen
    techniek
    groen
    koken
    ict
    gym
    stage
    mentorles

  • + vmbo basisberoepsgerichte (bb) en kaderberoepsgericht e (kb) leerweg

  • + Hoger algemeen vormend onderwijs (havo)

  • VMBO theoretische leerweg

  • + Trajectklas

    Doelgroep

    Leerlingen die om een reden niet deel kunnen nemen aan de lessen in de reguliere VSO-klas, bijvoorbeeld vanwege schoolverzuim, een verminderd onderwijsprogramma (onderwijstijdverkorting) of leerlingen die een ‘reset’ nodig hebben, kunnen in aanmerking komen voor een plaatsing in de trajectklas. De ‘reset’ wordt enkel ingezet wanneer er verschillende interventies ingezet zijn in de reguliere VSO-klas die niet helpend zijn gebleken. Er wordt per leerling bekeken of plaatsing in de trajectklas wenselijk is. De CvB besluit welke leerlingen toegelaten worden tot de trajectklas.

     

    Doel

    Onderzoeken wat haalbaar is wat betreft het volgen van (diplomagericht)onderwijs middels een doelgericht traject met duidelijk tijdspad.

     

    Tijdspad

    Fase 0 duurt maximaal 6 weken, deze fase wordt alleen ingezet bij thuiszitters.

    Vanaf fase 1 duurt het traject 6 maand met maximaal verlenging van 3 maand.

     

    De trajectklas is van tijdelijke aard, de bedoeling is om binnen het tijdspad weer terug te stromen naar de reguliere VSO-klas. Er dient daarnaast altijd zicht te blijven op het behalen van een diploma. Wanneer één van beide (behalen diploma/terugstroom reguliere VSO-klas) niet mogelijk blijkt, moet er een alternatief traject (leerroute Op weg naar werk, andere school, gemeentelijk traject, etc.) gezocht worden.

     

    Op het moment dat de leerling toegelaten wordt tot de trajectklas, wordt bepaald in welke fase de leerling het traject start. Binnen het traject wordt gewerkt met gerichte doelen. Deze worden iedere 6 tot 8 weken geëvalueerd.

     

     Wat biedt de trajectklas:

    –          Werken met duidelijk gestelde doelen (opgesteld door trajectklasmentor) die iedere 6 tot 8 weken geëvalueerd en bijgesteld worden, waarbij leerling en ouders/verzorgers betrokken worden.

    –          Van begeleiding naar zelfstandigheid, met als doel meedraaien in de reguliere VSO-klas.

    –          Aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling (wie ben jij, wat heb jij te leren, waarin en hoe neem jij je verantwoordelijkheid, wat heb jij nodig en hoe doe je dat, welke oplossingen kies jij).

    –          Aandacht voor loopbaanoriëntatie (LOB)

    –          Fase 0 voor thuiszitters, max. 6 weken. Periode gebruiken voor de leerling om weer in school te komen en observatie van mogelijkheden/belemmeringen.

    –          Vanaf fase 1 wordt gewerkt aan schoolse vaardigheden en de lesstof geboden volgens de planning van de reguliere klas, daarbij wordt maatwerk toegepast.

     

    Fase Doel  Subdoelen 
    Fase 0 Thuiszitters laten wennen aan het naar school gaan (wenperiode).

     

    ·         Max 6 weken, daarna volgende fase

    ·         Leren bewegen in de school

    ·         Wennen aan schoolse planning

    ·         Wennen aan prikkels en omgevingsgeluiden

    ·         Meer inzicht in eigen belemmeringen en aanleren regulatietechnieken (taal geven, oplossingen bieden).

    ·         Opbouw schoolaanwezigheid

    Fase 1 Zich leren handhaven in school

     

    ·         Opbouw schoolaanwezigheid

    ·         Leren werken met een rooster/planning

    ·         Contact met medeleerlingen

    ·         Inzicht in opbouw spanning, oplossingen om te kunnen reguleren (grip krijgen)

    ·         Observeren mogelijkheden wat betreft volgen lesstof en passend aanbod lesstof bieden.

    Fase 2 Werken aan terugkeer reguliere VSO-klas ·         Werken volgens rooster en eisen van reguliere klas in de trajectklas

    ·         Meedraaien met praktijkvakken en L.O.

    ·         Opbouw in terugkeer reguliere VSO-klas

    ·         Wekelijks gesprek over verantwoordelijkheid en inzet wat betreft behalen doelen

     

    Fase 3 Doorstroom Of: Volledige terugkeer reguliere VSO-klas met zo nodig back up van de trajectklas

    Of: Uitstroom naar andere vervolgplek.

  • Stage

    VSO Elimschool is een diploma gerichte school en leidt leerlingen naar een vmbo basis-, kader-, tl- of havo diploma. Na het behalen van een diploma stromen de meeste leerlingen door naar een passende MBO- of HBO opleiding. Om leerlingen goed voor te bereiden op hun vervolg zetten wij stage in als middel om te werken aan sociaal maatschappelijk competenties en arbeidsvaardigheden.

    In de vmbo basis en kader lopen leerlingen in leerjaar 3 en 4 één dag per week stage. In de vmbo tl en havo is er een stageweek na de meivakantie.

     

    Stage leerroute vmbo basis en vmbo kader

    Visie

    De leerlingen van leerjaar drie en vier gaan stagelopen in een door hen uitgezochte werkomgeving. Hier leren ze de basiscompetenties zoals: op tijd komen, hand geven, pet af tijdens het werk, geen kauwgom kauwen tijdens een gesprek, enzovoort. Maar ook de vaardigheden die nodig zijn om überhaupt een baan te krijgen. Je kunt dan denken aan: reageren op een vacature, een sollicitatiebrief schrijven, een sollicitatiegesprek voeren, vervoer regelen naar het werk, enzovoort.

    Uiteindelijk ziet een leerling zelf, of dit werk is wat bij hem of haar past. Ze weten gelijk waarvoor ze aan het leren zijn en zullen naar verwachting gemotiveerder in de schoolbanken zitten.

     

    Doelen
    Onze doelen komen uit de VSO leerlijnen voorbereiding op dagbesteding en arbeid van de CED groep educatieve diensten
    1. De leerling leert samen te werken en te overleggen.
    2. De leerling leert instructies en procedures op te volgen.
    3. De leerling leert bij arbeidsmatige taken de juiste materialen en middelen op een
    doelmatige en doelgerichte manier in te zetten.
    4. De leerling leert de eigen beroepsmatige werkzaamheden in te plannen en te
    organiseren.
    5. De leerling leert kwaliteit te leveren in arbeidsmatige situaties.
    6. De leerling leert ethisch en integer te handelen in beroepssituaties.
    7. De leerling leert om te gaan met veranderingen en zich aan te passen.
    8. De leerling leert met druk en tegenslag om te gaan.

     

    Strategie / aanpak
    De leerlingen worden voorbereid in de klas. Ze krijgen Loop Baan Oriëntatie lessen waarin ze o.a. een beeld vormen van mogelijke werkplekken in de toekomst.  Tijdens de lessen Nederlands leren ze hoe ze een sollicitatiebrief moeten schrijven en een (sollicitatie)gesprek moet voeren.

     

    De leerlingen zijn vrij om te kiezen bij welk bedrijf ze stage willen lopen.
    Ze kiezen samen met hun ouders/verzorgers en school een stageadres uit. Daarna zullen ze zelfstandig ( of met behulp van ouder/verzorger/school) naar het stagebedrijf gaan voor een eerste kennismaking en om mogelijk al afspraken te maken voor de stage.

    Iedereen krijgt een stagewerkboek mee waarin allerlei opdrachten staan. Bijvoorbeeld: reflectieopdrachten, opdrachten met vragen over het bedrijf. Daarnaast zit er ook een tussen- en eindbeoordelingsformulier voor de stagebegeleider in.

     

    Stageduur

    Zowel basis als kader leerlingen van leerjaar 3 en leerjaar 4 lopen stage gedurende de periode van ongeveer een half jaar gedurende één dag per week, te weten iedere woensdag. Deze stagedag duurt minimaal 5 uur per dag.
    De stage van leerjaar 3 eindigt met een volledige stageweek.

     

    LOB / stage en cijfers

    De stage is een onderdeel van het LOB-traject binnen de Elimschool. Het cijfer telt dan ook mee als onderdeel van het PTA en dus voor het examen.

     

    Stageweek vmbo tl leerjaar 3 en havo leerjaar 4

    De leerroute vmbo tl en havo hebben standaard na de meivakantie een gehele stageweek.

     

  • Examen

    De leerlingen die de onderwijsroute vmbo-basis en –kader volgen, zullen in leerjaar 3 en 4 werken middels het PTA (Programma voor Toetsing en

    Afsluiting). In leerjaar 3 zullen leerlingen al resultaten verzamelen die meetellen voor het diploma. In leerjaar 4 doen de leerlingen hun schriftelijke examen en hun praktijkexamen (passend bij een profiel). Medio juni zullen deze leerlingen horen of zij zijn geslaagd.

    De leerlingen die de onderwijsroute vmbo-tl (mavo) en havo volgen, kunnen  via de Staatsexamens hun diploma halen. Het verschil met het PTA is dat Staatsexamenkandidaten een schriftelijk examen én een mondeling examen afleggen die allebei even zwaar meetellen. De mondelingen vinden plaats in de  laatste twee schoolweken van het schooljaar en na afloop horen de leerlingen of zij geslaagd zijn. Het diploma staat gelijk aan een diploma van het reguliere VO.

     

    Link naar document werkwijze

    Werkwijze van het PTA en examenregelement vmbo basis en kader

     

    Uitleg staatsexamens

    Uitlegvideo VSO-leerlingen staatsexamens