| Doelgroep
Leerlingen die om een reden niet deel kunnen nemen aan de lessen in de reguliere VSO-klas, bijvoorbeeld vanwege schoolverzuim, een verminderd onderwijsprogramma (onderwijstijdverkorting) of leerlingen die een ‘reset’ nodig hebben, kunnen in aanmerking komen voor een plaatsing in de trajectklas. De ‘reset’ wordt enkel ingezet wanneer er verschillende interventies ingezet zijn in de reguliere VSO-klas die niet helpend zijn gebleken. Er wordt per leerling bekeken of plaatsing in de trajectklas wenselijk is. De CvB besluit welke leerlingen toegelaten worden tot de trajectklas.
Doel
Onderzoeken wat haalbaar is wat betreft het volgen van (diplomagericht)onderwijs middels een doelgericht traject met duidelijk tijdspad.
Tijdspad
Fase 0 duurt maximaal 6 weken, deze fase wordt alleen ingezet bij thuiszitters.
Vanaf fase 1 duurt het traject 6 maand met maximaal verlenging van 3 maand.
De trajectklas is van tijdelijke aard, de bedoeling is om binnen het tijdspad weer terug te stromen naar de reguliere VSO-klas. Er dient daarnaast altijd zicht te blijven op het behalen van een diploma. Wanneer één van beide (behalen diploma/terugstroom reguliere VSO-klas) niet mogelijk blijkt, moet er een alternatief traject (leerroute Op weg naar werk, andere school, gemeentelijk traject, etc.) gezocht worden.
Op het moment dat de leerling toegelaten wordt tot de trajectklas, wordt bepaald in welke fase de leerling het traject start. Binnen het traject wordt gewerkt met gerichte doelen. Deze worden iedere 6 tot 8 weken geëvalueerd.
Wat biedt de trajectklas:
– Werken met duidelijk gestelde doelen (opgesteld door trajectklasmentor) die iedere 6 tot 8 weken geëvalueerd en bijgesteld worden, waarbij leerling en ouders/verzorgers betrokken worden.
– Van begeleiding naar zelfstandigheid, met als doel meedraaien in de reguliere VSO-klas.
– Aandacht voor sociaal emotionele ontwikkeling (wie ben jij, wat heb jij te leren, waarin en hoe neem jij je verantwoordelijkheid, wat heb jij nodig en hoe doe je dat, welke oplossingen kies jij).
– Aandacht voor loopbaanoriëntatie (LOB)
– Fase 0 voor thuiszitters, max. 6 weken. Periode gebruiken voor de leerling om weer in school te komen en observatie van mogelijkheden/belemmeringen.
– Vanaf fase 1 wordt gewerkt aan schoolse vaardigheden en de lesstof geboden volgens de planning van de reguliere klas, daarbij wordt maatwerk toegepast.
| Fase |
Doel |
Subdoelen |
| Fase 0 |
Thuiszitters laten wennen aan het naar school gaan (wenperiode).
|
· Max 6 weken, daarna volgende fase
· Leren bewegen in de school
· Wennen aan schoolse planning
· Wennen aan prikkels en omgevingsgeluiden
· Meer inzicht in eigen belemmeringen en aanleren regulatietechnieken (taal geven, oplossingen bieden).
· Opbouw schoolaanwezigheid |
| Fase 1 |
Zich leren handhaven in school
|
· Opbouw schoolaanwezigheid
· Leren werken met een rooster/planning
· Contact met medeleerlingen
· Inzicht in opbouw spanning, oplossingen om te kunnen reguleren (grip krijgen)
· Observeren mogelijkheden wat betreft volgen lesstof en passend aanbod lesstof bieden. |
| Fase 2 |
Werken aan terugkeer reguliere VSO-klas |
· Werken volgens rooster en eisen van reguliere klas in de trajectklas
· Meedraaien met praktijkvakken en L.O.
· Opbouw in terugkeer reguliere VSO-klas
· Wekelijks gesprek over verantwoordelijkheid en inzet wat betreft behalen doelen
|
| Fase 3 |
Doorstroom |
Of: Volledige terugkeer reguliere VSO-klas met zo nodig back up van de trajectklas
Of: Uitstroom naar andere vervolgplek. |
|